Gå til indhold

Hvad vil du gerne
søge frem?

Kan jeg få penge tilbage, hvis min beholder ikke er blevet tømt?

Hos Kredsløb er vi naturligvis kede af, at det ikke har været muligt at tømme affaldsbeholdere som planlagt på grund af de ekstremt vanskelige vejrforhold.

Men det er ikke muligt at få penge tilbage for en manglende tømning.

Under normale vejrforhold vil proceduren være, at man som kunde henvender sig til Kredsløb, når man opdager, at ens beholder ikke er tømt som forventet.

Derefter sørger Kredsløb for, at skraldebilen kommer forbi til en 'reklamationstømning', så man som kunde får det antal tømninger, man betaler for.

Stil affaldet i klare sække ved beholderen

På grund af de vanskelige vejforhold med sne og is har Kredsløb pt. ikke mulighed for at bestille reklamationstømning i form af en ekstra kørsel. 

I stedet tilbyder Kredsløb, at man som kunde kan sætte klare sække med affald ved siden af sine beholdere. Så tager skraldemanden dem med, næste gang beholderen bliver tømt.

Denne løsning gælder for en 'reklamationstømning'.

Økonomien skal hvile i sig selv

Indsamling af affald er en kommunal opgave, som Kredsløb varetager for Aarhus Kommune.

Det er i forbindelse med denne opgave lovbestemt, at udgifter og indtægter skal svare til hinanden (det såkaldte hvile i sig selv-princip). Det vil derfor være en lovovertrædelse, hvis Kredsløb både tilbyder at hente ekstra affald i klare sække og giver penge tilbage for den manglende tømning. 

Du kan læse mere om love og regler her: 

Det er ikke bestemt i love eller regulativer, at man som kunde har krav på at få penge retur i tilfælde af en manglende tømning.