Knap 1,5 millioner besøg på genbrugsstationerne i 2023

2023 var et godt år for byens genbrugsstationer, som i alt blev besøgt mere end 1,4 mio. gange i 2023.

Sammenlignet med 2022 var der 9500 besøg mere sidste år.

Genbrugsstation med sorteringscontainere og pladsmedarbejdere

Aarhusianerne var sidste år flittige til at køre en tur forbi byens genbrugsstationer med den aflagte sofa, haveaffaldet og ting fra gemmerne til genbrug.

Således viser en ny opgørelse fra Kredsløb, der ejer og driver byens seks genbrugsstationer, at der i alt passerede biler 1.421.129 gange på genbrugsstationerne i løbet af året.

Det svarer rundt regnet til 9500 biler mere end året før.

Ifølge Benny Stjernholm, der er chef for byens genbrugsstationer, vidner tallene om, foruden en mindre vækst i indbyggertal, at Aarhusianerne generelt er gode til at bruge de tilbud, der er i Aarhus og dermed lade værdifulde resurser gå videre i systemet.

”Vi oplever generelt, at Aarhusianerne – både private og erhvervsdrivende - er gode til at bruge alle genbrugsstationerne og lade værdifulde resurser og genbrug gå videre i systemet, uanset om det er det gamle møbel til genbrug, haveaffald eller pap. Og så ser vi generelt en pæn sortering hjemmefra af de typer, som kunderne kommer med, hvilket gør det nemmere at få ny værdi ud af affaldet, når det går videre i systemet,” fortæller Benny Stjernholm, der er chef for byens genbrugsstationer.

Bygge- og haveaffald er topscorer

De fleste villaejere kan formentlig nikke genkendende til at have kørt turen forbi genbrugsstationen, når ligusterhækken eller havebuskene er blevet trimmet. Og selvom der ikke berettes om deciderede byggeboom for tiden, er byggeaffaldet stadig en af de største mængder af affald på genbrugsstationerne.

Opgørelsen viser nemlig, at der det seneste år blev afleveret ca. 32.000 ton haveaffald på genbrugsstationerne og ca. 23.000 ton byggeaffald.

”Haveaffald som græs, hæk og grene fra haverne er stort set altid noget af det, vi får størst mængder af på genbrugsstationerne i løbet af foråret og sommeren. Gennem hele året har vi modtaget store mængder byggeaffald, som vidner om, at der stadig er godt gang i byggerierne i byen,” fortæller Benny Stjernholm.

Juli er desuden den mest besøgte måned på året, mens april kommer lige i hælene.

Genbrugsstationer stillet til rådighed under storm og stormflod

Ligesom vi i skrivende stund oplever helt ekstraordinære vejrforhold med sne og hårdfrost, var efteråret ingen undtagelse.

Derfor stillede Kredsløb også alle genbrugsstationerne til rådighed under flere perioder med både orkan, stormflod og ualmindeligt store mængder nedbør, hvor Aarhusianerne gratis kunne hente sand og sandsække leveret af Aarhus Kommune.

”Selvom formålet med genbrugsstationerne jo er, at man kan komme af med sit affald og give ting til genbrug, stiller vi naturligvis også faciliteterne til rådighed under ekstraordinære omstændigheder, som dem vi har oplevet i efteråret, hvor det gælder om, at vi alle hjælper hinanden, hvor vi kan,” slutter Benny Stjernholm.

Genbrugsstationen i Risskov er årets suverænt mest velbesøgte med 418.000 besøg i 2023, mens næstmest besøgte er Brabrand genbrugsstation med 301.000 besøg sidste år.

Udover byens seks genbrugsstationer slog en ny såkaldt nærgenbrugsstation dørene op i Aarhus midtby i 2023, hvor man bl.a. kan komme af med stort pap og andre typer affald, ligesom man kan udveksle genbrug.

• Antal besøg på genbrugsstationerne i 2023: 1.421.129
  • Antal besøg på genbrugsstationerne i 2022: 1.411.604

Byens mest besøgte genbrugsstationer:

• Antal besøg på Brabrand genbrugsstation i 2023: 301.474
  • Antal besøg på Risskov genbrugsstation i 2023: 418.552