Kredsløb undersøger stadig muligheden for fjernvarme i Lillering

Siden december sidste år har Kredsløb undersøgt muligheden for at bringe fjernvarmen til landsbyerne Fårup, Hørret og Lillering i Aarhus kommune.

Mens undersøgelserne ikke viser aktuelt grundlag for fjernvarme i Fårup og Hørret, fortsætter man beregningerne for et muligt projekt i Lillering.

Medarbejder ved opgravning af fjernvarmerør

Siden december sidste år har Kredsløb undersøgt, om der er grundlag for at etablere fjernvarme i landsbyerne Fårup, Hørret og Lillering, der alle er byer med forskellige varmekilder, og nu kan man tage Fårup og Hørret ud af ligningen.

Undersøgelserne viser nemlig, at projektet er for stor en økonomisk investering for både mulige kunder og for Kredsløb som selskab. Dermed er der ikke et grundlag for at udforme konkrete projektforslag til de to byer.

Hvorvidt Lillering kan komme ind i varmen, kræver derimod yderligere beregning, og byen er derfor endnu ikke afskrevet fra at kunne få fjernvarme.

Som forsyningsselskab vil vi gerne påtage os et ansvar i at bidrage til en accelereret udrulning af fjernvarmen, der hvor det kan lade sig gøre, inden for de rammer vi er underlagt, og der hvor det giver mening for både kunder, selskab og samfund, når man ser på de fysiske forhold, økonomi, og hvordan et område kan indgå i den eksisterende forsyning,” forklarer Elsebeth Arendt.

Da man stadig helt indledningsvist undersøger et grundlag for at etablere et projekt i Lillering, kan man endnu ikke sige noget om pris, og hvor stor tilslutning der skal til at for at kunne gøre fjernvarmen til virkelighed.

Kredsløb forventer at have en konklusion klar i løbet af de første måneder i det nye år.