IKEA Aarhus og REUSE indgår samarbejde om mere genbrug

Et nyt samarbejde mellem IKEA Aarhus og REUSE skal sikre, at møbler og boligtilbehør får et længere liv, inden det bliver til affald. REUSE Repair-bilen og en container til møbler er første skridt på vejen.

Aktiviteter ved REUSE Repair-bilen

De fleste har nok prøvet at smide et møbel ud, fordi det havde fået et løst ben eller skuffen bandt lidt. Men sådan behøver det ikke at være.

Derfor har IKEA Aarhus og AffaldVarme Aarhus’ gentænkte genbrugsstation REUSE indgået et samarbejde. Begge parter vil nemlig gerne gøre op med brug og smid væk-kulturen, så tingene får et længere liv.

”De fleste ting kan sagtens repareres eller bruges igen. Derfor handler det om at få vist aarhusianerne, at der ikke skal ret meget arbejde til, før man igen har et møbel som fungerer. Samtidig er den her slags samarbejder afgørende for, at AffaldVarme Aarhus hele tiden udvikler sig, så vi gør det let for kunderne at være grønne”, siger Lene van der Raad, chef for Genbrug og Energi, AffaldVarme Aarhus

”Hos IKEA har vi en målsætning om, at blive en 100% circulær virksomhed i 2030. Vi tror på, at jo længere liv vores møbler får, jo bedre for vores alle sammens fælles hjem planeten og ikke mindst for de fremtidige generationer. Vi kan nok alle sammen blive bedre til at fikse ting og give dem nyt liv. Det kan dette projekt bidrage til”,
siger Thomas Burian, Sales Manager i IKEA Aarhus.

Repair-bilen holder klar
Søndag den 26. september fra 13.00 til 16.00 bliver første skridt i samarbejdet taget, når IKEA Aarhus og REUSE inviterer til reparation af boligtilbehør hos IKEA i Aarhus.

Her vil Repair-bilen være på plads. Den er et rullende værksted, hvor aarhusianerne kan få hjælp til at reparere f.eks. tøj, møbler, cykler, el-artikler, m.m. Bag skranken står et team af frivillige klar med værktøj og vejledning.

”I AffaldVarme Aarhus har vi en ambition om, at vi skal genbruge tre gange mere i 2025, end vi gør i dag. Et af midlerne til at nå det mål, er hvis vi reparerer flere ting, så de ikke bliver til affald. Det er Repair-bilen et rigtig godt værktøj til”, siger Lene van der Raad, chef for Genbrug og Energi, AffaldVarme Aarhus

Det er kunderne, der sammen med de frivillige, forsøger at reparere tingene. Der er ingen garanti for at tingene kommer til at virke, men der bliver gjort et hæderligt forsøg.

Kasserede møbler sendes til genbrug
En anden del af samarbejdet er en container, som er blevet sat op udenfor IKEA i Aarhus. Her donerer IKEA Aarhus alt det boligtilbehør, som de ikke kan sælge eller som har en defekt.

Når containeren er fuld, så bliver den kørt til REUSE i Sydhavnskvarteret, hvor tingene kan hentes af aarhusianere, som står og mangler en ny stol eller en ny lampe.

”Mange af de ting, som vi ikke kan sælge, kan sagtens bruges alligevel. Vi håber, at vi med det her samarbejde kan få sat fokus på, at ting ikke behøver smides ud som affald, men kan få nyt liv et andet sted, i et andet hjem, en anden konstellation. Det er grundstenen i den cirkulære tankegang, og det er der, vi skal hen”, siger Thomas Burian, Sales Manager i IKEA Aarhus.

Fakta om REUSE Repair

REUSE Repair er et rullende værksted, hvor du kan få hjælp til at reparere f.eks. tøj, møbler, cykler og mange andre ting, som er gået i stykker eller ikke virker.

REUSE Repair holder til på REUSE, Jægergårdsgade 170, Aarhus C.

Men du kan også møde Repair-bilen andre steder i byen og til events. Følg REUSE på Facebook for at se, hvor bilen holder næste gang, og hvornår den er åben.

Hvad er REUSE?

REUSE er centrum for genbrug og cirkulær økonomi i Aarhus. På REUSE kan du aflevere og finde ting og sager, som du kan tage med hjem – gratis.

REUSE er en anderledes genbrugsstation, der giver ting og sager en ekstra chance for at undgå at blive til affald.

REUSE har åbent alle ugens dage fra 12.00 til 17.00

En del af projektet 2LIFES

REUSE Repair er et initiativ under EU's projekt 2LIFES.

Formålet med 2LIFES er at sætte skub i den cirkulære økonomi og sikre mere genbrug - især offentligt administreret genbrug.

På tværs af lande sætter projektet fokus på behovet for at ændre forbrugsmønstre og udveksle erfaringer.