Østjyderne får tre affaldsbeholdere

Når østjyderne fra 2023 starter med at sortere affald i ti forskellige slags derhjemme, så bliver det i tre beholdere.

Analyser viser, at det er den nemmeste og bedste løsning for kunderne og miljøet.

Bedstemor og barn putter pap i beholderen til genanvendeligt affald.

I fremtiden vil de østjyske villaejere få tre affaldsbeholdere med i alt fem rum, som de skal sortere deres husholdningsaffald i. I juni 2020 indgik Regeringen og en række partier i Folketinget en aftale om sortering i ti affaldstyper.

Det er på den baggrund, at hele affaldssorteringen nu skal ændres.

For kunder hos Favrskov Forsyning A/S, Reno Djurs I/S, Renosyd I/S og AffaldVarme Aarhus A/S betyder det helt konkret, at restaffald og madaffald skal i hvert sit rum i en beholder. Papir, pap og tekstiler i en anden beholder. Og plast, mad- og drikkekartoner, glas og metal skal i en tredje beholder med to rum. Farligt affald bliver hentet for sig selv.

”Vi glæder os til at give vores kunder muligheden for at sortere endnu mere derhjemme, end de har mulighed for i dag. Jeg tror mange gerne vil gøre en ekstra indsats for at sende endnu mere affald til genanvendelse, når de nemt og hurtigt kan gøre det i egne beholdere,” siger Søren Frandsen, bestyrelsesformand, Favrskov Forsyning A/S.

Den bedste og letteste løsning

Bestyrelserne i det østjyske affaldssamarbejde har, på baggrund af analyser besluttet, at tre affaldsbeholdere er den bedste løsning.

De har lagt vægt på, at affaldsbeholderne skal fylde så lidt som muligt hjemme hos kunderne, og at det skal være nemt at sortere affaldet for at belaste klimaet mindst muligt.

”Det er en af de største omlægninger af vores affaldshåndtering i mange år. Vi har haft stor fokus på at gøre det så let som muligt for den enkelte kunde og samtidig gøre det så godt som muligt for miljøet. Det synes vi, at vi er lykkedes med,” siger Finn Sander Jensen, bestyrelsesformand, Renosyd I/S.

Samtidig er der fra selskaberne stor fokus på, at ordningen skal fungere, når den træder i kraft i det østjyske område.

”Vi har et stort fokus på, at det her er en meget vigtig opgave. Østjyderne skal kunne regne med, at deres sortering i hjemmet er indsatsen værd, og at løsningen fungerer fra begyndelsen. Derfor har vi også gjort en ekstra indsats med vores forarbejde og blandt andet kigget til andre kommuner og lært af deres erfaringer,” siger Bünyamin Simsek, rådmand, Teknik og Miljø, Aarhus Kommune.

I Aarhus Kommune afleverer mange deres husholdningsaffald på gaden i nedgravede containere. Principperne for sortering i 10 fraktioner vil være de samme, men den endelige løsning er endnu ikke besluttet.

Sammen om opgaven

Favrskov Forsyning A/S, Reno Djurs I/S, Renosyd I/S og AffaldVarme Aarhus A/S samarbejder om de nye affaldsordninger. Samarbejdet betyder, at 560.000 østjyder kommer til at sortere på samme måde.

Samtidig giver det god mening at samarbejde om en så stor opgave.

Et af de steder, der er gevinster at hente, er miljømæssigt. Jo mere ensartet affald som indsamles hos østjyderne, jo flere sorteringsanlæg vil være interesseret i at behandle affaldet.

Det gør, at selskaberne kan stille større krav om at forfine de produkter, der produceres på anlæggene, og dermed sikre en bedre genanvendelse af det affald, som borgerne har sorteret.

”Det er rigtig godt, at vi er lykkes med at etablere et stærkt østjysk fællesskab, der har fokus på realisere både miljømæssige og økonomiske stordriftsfordele”, siger Jens Meilvang, bestyrelsesformand, Reno Djurs I/S.

Sådan bliver den nye affaldssortering i 2023-24

Den nye sorteringsordning bliver med tre affaldsbeholdere.

Østjyderne og resten af Danmark skal sortere affaldet i ti forskellige slags:

• Papir
  • Pap
  • Metal
  • Glas
  • Plast
  • Tekstil
  • Drikke- og fødevarekartoner
  • Madaffald
  • Restaffald
  • Farligt affald

Ligesom i dag bliver det muligt at tilkøbe større beholdere.

Illustration af de tre beholdere til sortering af 10 typer affald