Sådan gør du, hvis du mangler varme i hjemmet

Det sker sjældent, men det er alligevel godt at være forberedt, hvis du står uden varme i hjemmet.

Forsyningsselskabet Kredsløb giver her de mest typiske årsager til udfald og gode råd til at få varmen hurtigt tilbage.

Kvinde i strikket trøje med tekrus i hænderne

99,8 %

Så meget af tiden er der i gennemsnit varme i rørene hos Kredsløb, der hver dag forsyner 350.000 aarhusianere med fjernvarme.

Men selvom du generelt kan nyde godt af en stabil forsyning langt det meste af tiden, er det godt at være forberedt og vide, hvordan man konkret skal forholde sig i tilfælde af udfald, fejl eller driftsforstyrrelser.

Henrik Brizarr, der er fjernvarmerådgiver hos Kredsløb giver dig her et indblik i de forskellige typer af udfald og sine bedste råd til, hvordan du forholder dig som kunde.

Kun eget hus eller større udfald?

Ifølge fjernvarmerådgiver Henrik Brizarr, bør man først og fremmest skelne mellem interne afbrydelser, som gælder i eget hjem og relaterer sig til hjemmets varmeanlæg, og eksterne afbrydelser, der gælder flere husstande eller områder og relaterer sig til ledningsnettet, fra hvor man får leveret sin fjernvarme.

Hvis der er tale om en intern afbrydelse, vil det i det fleste tilfælde være en fejl eller mangel på anlægget, som en VVS skal afhjælpe, mens en driftsforstyrrelse vil blive udbedret af Kredsløb.

Du kan umiddelbart ikke se på dit anlæg, om afbrydelsen er ekstern eller intern. Derfor bør du først tjekke Kredsløbs hjemmeside for driftsinfo og se, om du har modtaget en sms om en driftsforstyrrelse på varmen.

Dernæst kan en god tommelfingerregel være at spørge naboen, om de også mangler varme. Er der ingen meldinger og har naboen fortsat varme, vil det med god sandsynlighed være en intern afbrydelse af varmeanlægget i dit hjem.

De typiske afbrydelser i hjemmet

Når det er hjemmets eget varmeanlæg, der skyldes afbrydelsen, ser vi typisk to fejl.

Ved måleren sidder et såkaldt snavsfilter, som kan stoppe til. Her kræver det i de fleste tilfælde, at en VVS-kyndig renser eller skifter filteret.

Det kan også være trykdifferens-ventilen, som har sat sig fast. Ventilen er den, der regulerer trykforskellen mellem fremløb og returløb i varmesystemet. Også her vil det kræve hjælp fra en VVS.

Endelig kan det ved nyere anlæg med vejrkompensering være pumpen eller motorventilen, der går. Det vil også kræve assistance fra VVS-manden.

Sørg gerne for at have informationsmaterialet på dit anlæg liggende, da det giver reparatøren de bedste forudsætninger for at løse problemet.

De typiske afbrydelser uden for hjemmet

Ved eksterne afbrydelser kan der være tale om en planlagt eller ikke planlagt afbrydelse. De planlagte afbrydelser vil som regel ske i forbindelse med renovering af ledningsnettet, og du vil i den forbindelse blive informeret i god tid om afbrydelsen.

Ikke planlagte er akutte afbrydelser som f.eks. et brud på en ledning eller en kabelfejl. Dette kan f.eks. ske ved forskellige former for etableringsarbejde, hvor entreprenører graver.

I de tilfælde vil Kredsløb altid informere så hurtigt som muligt f.eks. på hjemmeside, sociale medier og i pressen.

Oftest vil der være tale om en afbrydelse i relativt kort tid, fordi man midlertidigt kan udbedre en skade og sikre forsyningen. I tilfælde af en større afbrydelse vil Kredsløb langt de fleste steder have mulighed for at minimere generne og køre forskellige former for midlertidig forsyning ind, som sikrer, at der er varme til aarhusianerne, mens udbedringen foregår.

Har man spørgsmål til den aktuelle driftssituation, kan man kontakte kundeservice alle hverdage kl. 8-15 og den ansvarlige driftsvagt i bydende tilfælde, hvis det er udenfor normal åbningstid.

Modtager man ikke SMS, er det muligt at tilmelde sig en sms-ordning og få besked, når der er afbrydelser af varmen.

Når varmen kommer retur

Hvis varmen har været afbrudt, kan man selv undersøge ved at åbne for det varme vand, og så skal vandet inden for relativt kort tid blive lunkent eller varmt.

Når der åbnes for forsyningen efter en aflukning eller en driftsforstyrrelse, tager det som regel ganske få minutter, før varmen er på vej ind i ejendommen.

De gode råd, når du mangler varme:

• Tjek Kredsløbs informationskanaler (sms, hjemmeside, sociale medier)
  • Spørg din nabo om de har varme
  • Kontakt en VVS-mand, hvis afbrydelsen kun er på dit eget anlæg
  • Tilmeld sms-service og få besked, hvis der mangler varme
  • Kontakt Kredsløbs kundeservice, hvis du er i tvivl (inden for normal åbningstid)
  • Kontakt Kredsløbs døgnvagt uden for åbningstid ved eksterne afbrydelse
  • Slå koldt vand i blodet – der kommer som regel varme retur hurtigt.