Fra gammelt ragelse til ny genbrugsstation

Et nyt byggeri på 12.000 kvm, der hovedsageligt består af genbrugsmaterialer.

Det var Kredsløbs ambition, da den ny, større genbrugsstation i Lisbjerg skulle bygges.

Nu er genbrugsstationen blevet hædret med Aarhus Kommunes arkitekturpris.

12.000 kvadratmeter nyt byggeri, der hovedsageligt består af genbrugsmaterialer.

Der var ikke mange, der reelt set troede på, at det kunne lade sig gøre at bygge en ny genbrugsstation, der til fulde lever op til navnet ved at bestå af genbrugsmaterialer.

Ikke desto mindre var det præcis ambitionen hos det aarhusianske forsyningsselskab Kredsløb, da man i 2021 gik i gang med at opføre en ny, større genbrugsstation i Lisbjerg som erstatning for den tidligere, der var byens mindste.

Hædret med arkitekturpris

Den nye, større og moderne genbrugsstation, der netop er blevet hædret med Aarhus Kommunes arkitekturpris for præmiering af byggeri 2022, slog dørene op 2. april og skal bl.a. imødekomme den store vækst i antallet af tilflyttere i det nordlige Aarhus og betjene op mod en kvart million besøgende i 2030.

Men det var ikke tanken blot at bygge en ny central for haveaffald, pap og småt brændbart.

I stedet ville man skabe en ny type genbrugsstation med endnu mere fokus på genbrug. Et sted for udveksling af direkte genbrug, ligesom den arkitektonisk og i praksis skulle understøtte formålet i nemt at kunne bringe ting videre i kredsløb.

Resultatet blev på mange måder unikt, da man kunne åbne op for en 12.000 m2 cirkelformet genbrugsstation, der udover at være tre gange større end den gamle, giver borgere og erhvervsdrivende mulighed for at finde genbrugsguld, udveksle byggematerialer og endda tage på vandretur rundt om den cirkelformede station, hvor der er anlagt en natursti.

75 procent ren genbrug fra egne genbrugsstationer

Fra begyndelsen var det afgørende, at man fik en genbrugsplads, der rent faktisk lever op til sit eget navn. Derfor lød ambitionen på at sikre så meget direkte genbrug af byggematerialer som muligt.

Resultatet blev en genbrugsstation, der bestod af ca. ¾ dele genbrugte materialer lige fra 20 km træbeklædning uden på bygningerne og asfalten, man kører på, til toiletterne i personalestuen.

Med en del af materialerne følger en sjov historie. F.eks. stammer en del af betonen fra en gammel skorsten på Kredsløbs energianlæg, en del træ kommer fra en gammel gård, mens andre materialer er hentet fra nogle af genbrugsstationerne i Aarhus.

Kun rørføring og faste elinstallationer er nye, da der er sikkerhedsmæssige lovkrav til enkelte dele af et byggeri, som kræver nye materialer.

Genbrugsbyggeri kræver planlægning

Men det var ikke uden udfordringer at bygge en genbrugt genbrugsstation.

For det er en omvæltning at arbejde med genbrugsmaterialer sammenlignet med konventionelle materialer, og hvordan sikrer man, at holdbarheden og bygningens sundhed er i top, når man arbejder med materialer, der i bund og grund er aflagte?

”Der er selvfølgelig foregået en nøje planlagt proces for kvalitetssikring af materialer, så de til fulde lever op til de krav, man forventer af et moderne byggeri. Og det gælder både holdbarheden og sundheden. Samtidig er det vigtigt, at materialerne er bæredygtige og kan indgå i det, vi er; Et stort kredsløb,” siger Benny Stjernholm, der er chef for Kredsløbs genbrugsstationer og fortsætter:

”Det har selvfølgelig krævet tid og mandetimer at styre den proces, men det har været vigtigt for os at tage ansvar i forhold til at spare på belastningen af og brugen af ressourcer. Nybyggeri kan være en stor CO2-udleder, og det vil vi ikke være med til."

Corona og krig skaber ventetid og pres

Selvom det meste af genbrugsstationen er lavet af genbrugsmaterialer, oplevede man, som de fleste andre byggerier, i en periode at være udfordret af materialemangel og forsinkelse på enkelte områder som følge af pandemien.

Alligevel forkortede udnyttelsen af genbrugsmaterialer forsinkelserne betragteligt, og heldigvis nåede byggeriet at stå færdigt, inden krigen i Ukraine medførte yderligere ventetid.

Ifølge Benny Stjernholm ville man i praksis kunne afhjælpe på manglen, forsinkelserne og presset på vores resurser, hvis vi generelt bliver bedre til at tænke i flere genbrugsmaterialer til byggerierne.

”Jeg håber, at vi med byggeriet kan være med til at vise, at det ikke blot er muligt at bygge med genbrugsmaterialer, men at det er muligt at opføre et moderne byggeri, hvor både arkitekturen, holdbarheden og pladsens funktionalitet går op i en højere enhed. Samtidig vil man kunne spare ventetid og mindske belastningen af vores resurser betragteligt ved at genbruge de materialer, man allerede har, i stedet for at sætte gang i en ny produktion,” siger han.

Til andre, der overvejer at bygge nyt i genbrugsmaterialer, er beskeden klar:

”Spring ud i det, også selvom det ikke er sådan, man plejer at gøre. Vi skal turde sprænge rammerne, hvis vi skal være med til at ændre normen.”

Genbrugsstationen er netop blevet tildelt Aarhus Kommunes præmiering af Byggeri 2022 som en påskønnelse af det kvalitetsprægede byggeri.

Fakta om genbrugsstationen i Lisbjerg

• Bygherre: Kredsløb A/S
  • Arkitekt: Schønherr og Loop Architects
  • Officielt åbnet d. 2. april 2022
  • Stationens veje er bl.a. opbygget af materialer fra genbrugsstationerne og en skorsten i form af 16.000 m3 knust beton og tegl
  • Alt beton er genbrugsbeton. I alt 5500 m3 anvendt
  • Spær og søjler på stationen stammer fra en nedrevet gård i Snærrild
  • Tagjorden er produceret af haveaffald fra genbrugsstationerne i Aarhus
  • Stationen vil indeholde en hal med byggemateriale Giv – Tag – Byt til fri afbenyttelse og en bytteboks, hvor man kan Giv – Tag – Byt en ting til noget andet.
  • Stationen er en cirkulær station og rummer ca. 12.000 m2 med rekreativt område og en udstilling langs bakkerne rundt om pladserne
  • Stationen forventes at aflaste besøg på genbrugsstationen i Risskov og modtage nye beboere i Lisbjergområdet.
  • Kredsløb havde 1,6 mio. besøgende på genbrugsstationerne i 2021