Tag på genbrugsjagt om aftenen

Alle aarhusianere skal kunne tage på genbrugsjagt eller give brugte ting videre, når det passer ind i hverdagen.

Derfor udvider den alternative genbrugsstation REUSE åbningstiden hver tirsdag til kl. 20 og lokker med spændende kreative og kulturelle oplevelser.

Har skolen, arbejdet eller pligterne før spændt ben for ønsket om et besøg på Aarhus midtbys centrale sted for genbrugsting, er der nu godt nyt.

REUSE, der er ejet og drevet af Kredsløb, udvider nemlig åbningstiden fra d. 22. november hver tirsdag med tre timer helt til kl. 20 og inviterer til åbne værksteder.

Peter Christensen, der er daglig leder på REUSE, håber at kunne tiltrække flere besøgende, som før har været forhindret i at besøge stedet i den normale åbningstid fra kl. 12-17.

”Vi nyder, at der hver dag kommer så mange glade gæster forbi for at finde og udveksle genbrug i vores normale åbningstid, men vi vil gerne sikre, at alle aarhusianerne har gode muligheder for at opleve REUSE. Derfor er vi glade for nu at kunne forlænge åbningstiden hver tirsdag. En dag, hvor vi samtidig vil lægge os i selen for at tilbyde noget ud over det sædvanlige i form af kreative workshops, musik og meget mere,” fortæller han.

Åbne værksteder og hjælp til reparation

Der er flere ting på tegnebrættet til de nye åbne værksteder.

Først og fremmest vil der selvfølgelig være mulighed for at gøre sig gode genbrugsfund. Og i Repair-vognen står man klar til at hjælpe med reparation af gamle ting, ligesom cykeldrengene fra Aarhus Cykelværksted også står klar med en hjælpende hånd, hvis cyklen driller, og endelig vil besøgslokalet danne rammerne om forskellige krea-workshops.

Alt sammen til tonerne af dejlig musik på pladsen.

Tiltaget vil begynde som en test for at undersøge interessen, og herefter vil det blive besluttet, om den forlængede åbningstid og aktiviteterne skal fortsætte eller udvides til flere dage.

Længere åbningstid og flere frivillige

Udover de faste medarbejdere er 22 frivillige ildsjæle med til at gøre det til en god oplevelse at besøge REUSE, bl.a. når det mobile værksted REUSE Repair ruller ud til forskellige destinationer.

Med de øgede åbningstider og flere aktiviteter håber Peter Christensen, at der på længere sigt er flere frivillige, der har lyst til at være med til at forme fremtidens REUSE.

”Vi er taknemmelige og utrolig glade for vores frivillige, som sammen med vores medarbejdere hver dag gør sig umage for at gøre REUSE til det, det er. Vi har mange ideer og ønsker til at udvikle REUSE, og i den forbindelse bliver der brug for endnu flere frivillige i fremtiden,” forklarer han.