REUSE takker af efter otte gode år

Siden 2015 har REUSE stillet aarhusianernes lyst til at udveksle genbrug og reparere gamle ting.

Efter otte gode år lukker og slukker REUSE i 2024 for at gøre plads til nye former for genbrug endnu tættere på aarhusianerne og deres hverdag.

Ungt par kører på ladcykel med møbler fra REUSE

Direkte genbrug har i mange år været højt på dagsordenen i Aarhus, der med sine mange koncepter og muligheder har nogle af landets bedste forhold til at genbruge og holde ting i brug så længe som muligt.

Med bytteboxen placeret flere steder i byen, muligheden for at udveksle genbrug og byggematerialer på den nye genbrugsstation i Lisbjerg og den spritnye nærgenbrugsstation i midtbyen, er forholdene tæt på ideelle for genbrugselskerne, der i fremtiden også kan glæde sig til endnu flere muligheder for at udveksle genbrug.

I den forbindelse har Kredsløb, der ejer REUSE, set det som en naturlig udvikling at lukke REUSE i 2024 efter otte gode år. Lukningen sker for at bane vejen for andre genbrugskoncepter i fremtiden, der skal gøre det endnu nemmere for alle aarhusianere at genbruge direkte.

REUSE startede i 2015 som en prøveballon for en ny måde at udveksle genbrug på, og det viste sig hurtigt, at man havde fat i et koncept, der passede godt ind i Aarhus som en slags epicenter for genbrug og reparation af brugte ting. Siden er der kommet mange nye måder at udveksle genbrug på – både fysisk og på nettet, og derfor er tiden inde til at give plads til nye koncepter for genbrug, der kommer endnu tættere på aarhusianerne og deres hverdag,” forklarer Lars Banke, der er chef for genbrug hos Kredsløb.

Stort engagement fra medarbejdere og frivillige

I alle sine år har REUSE nydt godt af høje besøgstal og stor afsætning af brugte ting. Og så har workshops og arrangementer været et tilløbsstykke. Ifølge genbrugschefen skyldes en stor del af populariteten det store engagement fra både frivillige og medarbejdere.

Jeg er stolt af, at det via vores medarbejdere og frivillige er lykkes at drive konceptet i så mange år. Vi har virkelig nydt godt af det store engagement fra både vores medarbejdere og alle de frivillige, der sammen har gjort deres bedste for at gøre REUSE til et godt sted at komme. Uden dem og deres store indsats var det ikke blevet til så mange gode år i Aarhus, så det skal der lyde en stor tak for,” siger Lars Banke.

Flere muligheder for genbrug

Fremadrettet bliver lovkravene skærpet i hele landet, så der skal etableres områder, hvor kunderne har mulighed for at udveksle genbrug direkte.

Derfor arbejder man hos Kredsløb videre med, hvordan man bedst muligt kan tilbyde muligheden for direkte genbrug på alle seks genbrugsstationer i løbet af 2024, ligesom man vil arbejde med videre med nye koncepter inden for genbrug, der kommer endnu tættere på kunderne, hvor bl.a. den nyåbnede nærgenbrugsstation er et godt eksempel.

Vi har i forvejen gode muligheder for at genbruge direkte i Aarhus, men det er stadig et område med plads til udvikling, hvor vi tror på, at vi i årene frem kan komme med nye måder at genbruge på, som passer endnu bedre ind i hverdagen og tilværelsen hos aarhusianerne – uanset om du bor i midtbyen eller i forstæderne. Derfor vil vi nu se, hvordan vi bedst mulig kan udbrede muligheden for genbrug og samtidig bruge erfaringer fra vores forskellige koncepter i den videre udvikling af nye koncepter,” slutter Lars Banke.

REUSE holder fortsat åben som normalt indtil lukningen i løbet af foråret 2024. Der er endnu ikke valgt en officiel slutdato.