Find og byt genbrugsguld i Festugen

Når Aarhus om lidt byder velkommen til Festugen, har du alletiders mulighed for at give og tage brugte ting.

Kredsløb gentager nemlig succesen med at bringe genbrug direkte ind i bybilledet med Bytteboxen, der stilles op på Ingerslev Torv.

Elsker du genbrug, og elsker du gratis ting, bør du besøge Ingerslev Torv i Festugen.

Foruden en torveomdannelse bliver det nemlig muligt at stille og tage genbrugte ting helt gratis i Kredsløbs Bytteboxen, som åbner for gæster fra. 26. august til 5. september.

Med initiativet håber Kredsløb at inspirere til at tænke i nye baner ved at smide mindre ud og genbruge mere direkte.

”Det skal være let og bekvemt for alle at genbruge. Hvis vi skal lykkes med ambitionen om, at der skal genbruges mere, kræver det, at vi hele tiden tænker i forskellige metoder, som går udover besøget på genbrugsstationen. Med Bytteboxen bringes muligheden for at genbruge direkte ind i bybilledet med respekt for byens uderum og æstetik,” forklarer Lene van der Raad, der er chef for Genbrug og Energi hos Kredsløb.

Mere genbrug og mindre affald

Kredsløb har oplevet stor interesse for Bytteboxen i de tidligere forsøg, hvor borgerne har været flittige til både at give ting til genbrug og aftage.

Derfor ser man i forsyningsselskabet igen frem til at give en anderledes måde at genbruge på og håber også, at man kan inspirere og opfordre til, at vi i mindre grad kasserer vores ting som affald og i stedet tænker dem som genbrug til gavn for andre.

”Selvom en ting for dig er uden værdi, kan det sagtens være det, en anden lige står og mangler. Så hvorfor ikke give det videre i stedet for at smide det ud. På den måde gør du noget godt for andre, og du er med til at holde liv i tingene i længere tid, fremfor at det bliver til affald eller storskrald,” forklarer Lene van der Raad.

Sammen om genbrug

Beboerinitiativet ”Frederiksbjerg Spirer” har samarbejdet med Kredsløb om at få Bytteboxen til Ingerslev Torv, og her glæder de selvudnævnte ”hverdagsaktivister” sig til at bringe fokus på det fællesskab og byliv, der kan skabes omkring genbrug.

”Vi kan lykkes med så meget mere i fællesskab med hinanden. Når vi genbruger, er vi direkte afhængige af hinanden og jo flere, der støtter op om det, jo bedre er udvalget og mulighederne. Det synes vi, passer perfekt ind i Festugens tema ”In it together” og er et godt supplement til de mange visuelle og kulturelle oplevelser, som vi hver især kan se frem til," fortæller Jeppe Spure Nielsen, der er projektleder for 'Byliv og fællesskab på Ingerslevs Plads'.

Om Bytteboxen

• Bytteboxen er en ombygget skibscontainer beklædt med genbrugstræ fra byens genbrugsstationer.
  • På taget ligger sedumbakker med planter, der opsuger regnvand og giver en pæn grøn og blomstrende flade at kigge ned på fra byens lejligheder.
  • I Byttenboxen kan du stille porcelæn, nips, mindre indbo og andet genbrug, der stadig fungerer og har brugsværdi. Finder du noget du kan bruge, så må du tage det med hjem.