Gå til indhold

Løsninger til farligt affald i fællesbebyggelse

Her kan du læse mere om hvilke løsninger til farligt affald, vi tilbyder fællesbebyggelser.

Der er flere mulige løsninger alt efter jeres ejendomstype. 

Målet er mere genanvendelse samt at sikre, at alle aarhusianere kan aflevere farligt affald tæt på deres hjem. 

For jer med en privat fællesløsning til affald

Overblik over løsninger for farligt affald

Vi tilbyder forskellige løsninger til farligt affald. Her kan du se hvilke vi tilbyder til jer.

Skab

Har jeres ejendom 20 boliger eller flere tilbyder vi et skab til farligt affald.

Skabene til farligt affald kommer i to forskellige størrelser med enten 4 eller 6 røde kasser, som beboerne skal putte deres farlige affald i. 

Kredsløb tømmer skabene med et fast interval. 

Læs mere om skabe til farligt affald

Fælles, røde kasser

Har jeres ejendom beholdere på hjul og mellem 11 og 19 boliger, får I fælles, røde kasser til farligt affald.
Det er kasser, som beboerne deles om.

Beboerne skal selv stille de røde kasser til farligt affald ovenpå en af affaldsbeholderne, når de er fyldte.

Har jeres ejendom nedgravede beholdere eller kuber, er denne løsning derfor ikke en mulighed for jer.  

Læs mere om fælles, røde kasser

Individuel, rød kasse

Har jeres ejendom beholdere på hjul og 10 boliger eller færre, får beboerne en individuel, rød kasse til farligt affald.

Den røde kasse tager den enkelte beboer med ind i boligen.

Beboerne skal selv stille deres røde kasse til farligt affald ovenpå en af affaldsbeholderne, når den er fyldt.

Har jeres ejendom nedgravede beholdere eller kuber, er denne løsning derfor ikke en mulighed for jer.  

 

Læs mere om individuelle, røde kasser

Viceværtordning som tilvalg

Hvis I har en eksisterende ordning til farligt affald (viceværtordning), er det muligt at beholde den.

Hvis I ønsker at supplere jeres skab eller kasser med en viceværtordning, er det også en mulighed, hvis I har 20 boliger eller flere.  

Du kan læse mere om, hvad mulighederne og betingelserne er for viceværtordningen her. Her kan du også læse, hvilke ændringer der kommer til at gælde for jer med eksisterende viceværtordninger.

Læs mere om mulighederne

Hvad koster løsningen til farligt affald? 

Ordningen for farligt affald indgår i boligbidraget, dog skal indsamlingsmateriel, som forsvinder eller går i stykker, erstattes af grundejeren.

Hvad er farligt affald?

Selvom flødeskum på dåse, deospray og andre produkter er helt uskadelige at bruge, kan de godt blive til farligt affald, når du er færdig med dem. 

Det skyldes, at produkterne som affald kan skade miljø og mennesker, hvis de ikke bliver behandlet rigtigt. Det kan også være produkter, som skal håndteres på en særlig måde for at blive genanvendt.

Eksempler på farligt affald

  • Malingrester
  • Batterier (i pose)
  • Elpærer (i pose)
  • Kemikalier
  • Spraydåser
  • Småt elektronik
  • Lak

Derfor giver det mening at sortere farligt affald

Der kan være forskellige årsager til, at affaldet er farligt. Affaldet kan f.eks. være: 

  • Brandfarligt
  • Sundhedsfarligt
  • Miljøfarligt

Når du sorterer dit farlige affald, er du derfor med til at passe på vores sundhed og fælles miljø. Du hjælper også til at mest muligt affald bliver genanvendt forsvarligt. 

I filmen kan du se, hvad der sker med det farlige affald, efter det er afleveret. 

Har I indkast til batterier i jeres affaldsbeholdere?

Kredsløb tilbyder ikke at tømme batterier fra private nedgravede beholdere, fordi batterier skal afleveres i affaldsskabene. 

I må gerne beholde indkastet, hvis viceværten tømmer batterierne over i jeres nye løsning. 

Ellers skal indkastet lukkes til, så vi sikrer, at batterierne ikke ender i andet affald. 

Har du spørgsmål?
Vi sidder klar til at hjælpe dig

Har du spørgsmål til ordningen, er du velkommen til at skrive til os på kundeservicegenbrug@kredslob.dk

Vi vil besvare din henvendelse hurtigst muligt.