AffaldVarme Aarhus hjælper med afbrænding af mink

AffaldVarme Aarhus skal de kommende måneder hjælpe myndighederne med at afbrænde en del af de mink, som fra slutningen af denne uge graves op ved Holstebro og Karup.

Kredsløb Energipark Lisbjerg

AffaldVarme Aarhus kommer de kommende to måneder til at spille en vigtig rolle i at komme af med de mink, som siden efteråret 2020 har ligget begravet i massegrave i Midt- og Vestjylland. I december besluttede et flertal på Christiansborg, at alle minkene skulle graves op og destrueres. Siden har opgaven, med at brænde minkene, været i udbud, og her har AffaldVarme Aarhus tilbudt sin hjælp og vundet noget af opgaven.

"Det er ikke en ønskeopgave. Men det er en opgave, som vi alle må hjælpe med til at løse. Derfor har vi budt os til,” siger Bjarne Munk Jensen, administrerende direktør i AffaldVarme Aarhus.

Mange forholdsregler

For at genere naboer og kunder mindst muligt har AffaldVarme Aarhus taget en række forholdsregler for at mindske lugtgenerne. Blandt andet lukkes portene og minkene flyttes hurtigst muligt ind i ovnen. Samtidig bliver der gjort rent på bilerne.

”Når mink har ligget nedgravet i et halvt år, er det svært at forudsige, hvad det er for et materiale, vi modtager. Derfor kan vi heller ikke sige ret meget om, om det kan give nogle lugtgener for naboerne. Men vi gør alt, hvad vi kan for at minimere det,” siger Bjarne Munk Jensen.

Fra den 25. maj og frem til 15. juli vil AffaldsCentret i Lisbjerg modtage mink. Minkene vil blive brændt umiddelbart efter, at de er ankommet til anlægget.

Fredag i denne uge modtager AffaldVarme Aarhus det første læs, som bliver en slags prøveafbrænding. På den baggrund kan det vurderes, hvordan opgaven løses bedst muligt i praksis.