Næsten 1,5 mio. besøg på genbrugs-stationerne i 2022

Trods et fald i antallet af besøg på genbrugsstationerne i Aarhus Kommune sammenlignet med corona-årene, kørte aarhusianerne på genbrugsstationerne mere end 1,4 mio. gange sidste år.

Det viser en ny opgørelse fra Kredsløb over besøg og affaldsmængder i 2022.

Djurs Sommerland slog sidste år slog rekord med 878.000 besøg i åbningsperioden som en af landets mest populære turistattraktioner.

Selvom det nok ville være en tilsnigelse at kalde turen på genbrugsstationen for en attraktion, har det tydeligvis været populært at lægge turen forbi med haveaffaldet, de aflagte byggematerialer og stort og småt brændbart.

Således viser nye tal fra Kredsløb, at aarhusianerne i alt besøgte genbrugsstationerne 1.411.601 gange sidste år.

Med sig havde de besøgende 135.500 ton affald bestående af byggematerialer, elektronik, haveaffald, stort affald, tekstiler og maling og kemikalier. Heraf udgør byggeaffaldet klart størstedelen, mens haveaffald kommer i hælene.

20.000 ton mindre affald

Trods pæne tal er antallet af besøgende faldet med 9 pct., mens mængden af affald på genbrugsstationerne er faldet med 20.000 ton, når man sammenligner med året før, der på flere områder var et usædvanligt rekordår på grund af corona.

Ifølge Benny Stjernholm, der er chef for genbrugsstationer og cirkulære råstoffer hos Kredsløb, er det alligevel pæne tal, der vidner om høj aktivitet i en mere normal hverdag tid efter corona.

”Det store byggeboom i forbindelse med corona-årene gav store mængder byggeaffald til genbrugsstationerne, ligesom kunderne generelt havde et større privatforbrug og med det producerede større mængder affald til genbrugsstationerne. Aktuelt ser vi en let opbremsning i både forbrug og i byggeriet, og det betyder helt naturligt færre mængder affald på genbrugsstationerne,” fortæller Benny Stjernholm.

Større mængder til genanvendelse

Trods faldende mængder byggeaffald, er andelen af affald, der sendes til genanvendelse på genbrugsstationerne steget med 0,5 pct, så hele 88,5 pct. blev sendt til genanvendelse i 2022.

”Det er helt afgørende, at vi får genanvendt så meget som muligt. Meget af vores affald indeholder værdifulde råstoffer eller materialer, der kan genanvendes og indgå i nye produkter mange gange. Det sparer os for unødvendig brug af jordens resurser, som der trækkes hårdt på, og derfor arbejder vi hele tiden på at sikre de bedste rammer til, at vi kan få bragt mest muligt til genanvendelse og direkte genbrug,” fortæller Benny Stjernholm.

Ny genbrugsstation og flere muligheder for direkte genbrug

Sidste forår kunne Kredsløb også slå dørene op til en ny genbrugsstation i Lisbjerg. Udover at være fire gange større end den tidligere i området og lavet af 75 pct. genbrugsmaterialer, så giver den aarhusianerne flere og nye måder at udveksle genbrug på i form af brugsting og en ny hal for gratis byggematerialer.

Med godt 1200 ton til genbrug i 2022 nåede man et godt stykke af målsætningen mod 2026 om 3000 ton om året.

”Vi forsøger hele tiden at udfordre os selv og andre i at tænke i nye måder og koncepter, der gør det nemmere, mere bekvemt og attraktivt at genbruge mere direkte. Derfor vil vi fortsætte med nye tiltag og forsøg på vores genbrugsstationer, ligesom man også vil komme til at se nye koncepter i bybilledet, der gør det nemt at være grøn,” forklarer Benny Stjernholm.

Hver besøgende har i gennemsnit medbragt 96 kg affald på genbrugsstationen i 2022.

Genbrugsstationen på Lystrupvej er med godt 400.000 besøg i 2022 den mest besøgte af de seks genbrugsstationer.