Kredsløb indgår aftaler om fjernkøling på Aarhus Ø

En del aarhusianere har sikkert bemærket Kredsløbs travle etableringsarbejde i midtbyen for at kunne tilbyde erhvervsbygninger, hoteller og kontorer fjernkøling som et smart alternativ til egne køleanlæg.

Nu får arbejdet ben at gå på i en ny aftale med nyt hotel og et arkitektonisk anerkendt projekt, der fra 2026 skal have fjernkølet deres nye bygninger på Aarhus Ø.

Det er ikke kun fjernvarme, der er hot lige nu. Forsyningsselskabernes modsvar til lokalproduceret køling møder nemlig stor interesse fra erhvervslivet i Aarhus, hvor Kredsløb netop har indgået to nye aftaler om at levere fjernkøling til to storkunder fra 2026.

Det er således gæsterne på den nye kontor- og hotelejendom ved bassin 7 på Aarhus Ø og den kommende symbolske byport ”Hængslet” med kontorer, markedshal og meget mere, der får glæde af fjernkøling fra Kredsløb.

”Fjernkøling rummer helt oplagte synergimuligheder for os som selskab, da der i de kommende energicentraler installeres varmepumper, der forsyner både fjernkølenettet og fjernvarmenettet med energi, hvilket giver en høj energieffektivitet af den anvendte el. På den måde integreres fjernkøling i vores samlede energisystem, og for kunderne er det et oplagt pladsbesparende alternativ til egne konventionelle køleanlæg. Vi er glade for, at to store erhvervsprofiler også ser fjernkøling som en oplagt løsning og har vist os den tillid,” fortæller Casper Sønnichsen, der er senior projektleder hos Kredsløb.

Mens kontor og hotelejendommen kan forvente at modtage fjernkøling fra januar 2026, vil Hængslet blive tilsluttet senere i 2026.

Energicentral på Aarhus Ø

Sydhavnen er første byområde, hvor Kredsløb har etableret et fjernkølenet og lavet aftaler om at køle de kommende kontorbygninger ved ”Mindet” og Europaplads.

Allerede i år blev Europaplads tilsluttet og fik glæde af fjernkølingen, som den første fjernkølekunde i Aarhus.

Nu er næste skridt at etablere et fjernkølenet ved Aarhus Ø og udvide Kredsløbs nuværende energicentral ”Maskinrummet” på Aarhus Ø med nye synergivarmepumper, der sikrer muligheden for, at flere af de eksisterende og kommende kontorbygninger, hoteller og erhvervsdrivende kan få fjernkølet deres bygninger i nærmeste fremtid.

”Vi er godt på vej i arbejdet med at etablere et fjernkølenet i Aarhus som pendant til fjernvarmenettet, men vi ser det også som en oplagt udvidelse af vores spilleplade til at sikre fremtidens energiforsyning og dermed udnytte oplagte, kendte og nye synergier på tværs af systemer og sektorer. Første skridt var Sydhavnen. Nu begynder arbejdet på Aarhus Ø, hvor vi glæder os til at kunne give endnu flere af de eksisterende og kommende bygninger mulighed for fjernkøling,” forklarer Casper Sønnichsen.

”Maskinrummet” på Aarhus Ø udvides med flere varmepumper, der giver mulighed for lokal produktion af fjernkøling og fjernvarme, og udvidelsen færdigetableres, inden kunderne har et kølebehov i 2026.

Kredsløb forventer at udbrede muligheden for at få fjernkøling i Aarhus løbende i takt med den generelle efterspørgsel.

Fakta om fjernkøling

• Fjernkøling fungerer som fjernvarme: Fjernkølingen produceres centralt og leveres til kunder via rør i jorden.

• Fjernkølingen kommer typisk ind i bygningen gennem kælderen som koldt vand i to isolerede rør, der forbindes til bygningens interne køleforsyning.

• Det kræver et mindre areal i bygningen at blive forsynet med fjernkøling end hvis man har eget køleanlæg.

• Fjernkøling kan benyttes til komfortkøling af kontorbygninger, hoteller, stormagasiner, erhvervsvirksomheder mfl.

• Fjernkøling kan også bruges til proceskøling - fx maskiner, server og ventilation.

• Ved udnyttelse af energien fra varmepumperne i både fjernvarmenettet og i fjernkølenettet opnås en høj energieffektivitet, derfor er fjernkøling en bedre løsning for klimaet end konventionelle individuelle køleløsninger.

• Fjernkøling understøtter bl.a. DGNB-certificering, LCA og bidrager positivt i energirammeberegningen.

• Køling er i dag et efterspurgt og nødvendigt element i moderne kontorbygninger, hoteller og butikker grundet de øgede krav til komfort.

• Der er oplagte muligheder for at sammenkoble fjernkøling, fjernvarme, lagring og udnyttelse af grøn strøm og dermed understøtte sektorkoblingen i Aarhus.