Tidligere rådmand indtræder i Kredsløbs bestyrelse

Det aarhusianske forsyningsselskab Kredsløb får nyt bestyrelsesmedlem, som overtager stolen fra professor i energisystemer Marie Münster.

Helt nyt bliver det dog ikke for det kommende medlem at skulle beskæftige sig med kritisk forsyning og grøn omstilling.

Det bliver nemlig den tidligere rådmand i Teknik og Miljø, byrådspolitiker i Aarhus og erfarne erhvervsmand, Steen Stavnsbo, der får en plads i Kredsløbs bestyrelse.

”Vi befinder os i en tid, hvor energi og forsyning aldrig har haft en mere central betydning for samfundets udvikling og den fremtid, vi ønsker at leve i. Hos Kredsløb er der store ambitioner og konkrete planer om at gøre en mærkbar positiv forskel i den grønne omstilling. Jeg glæder mig til at bringe min erfaring i spil og bidrage til den fortsatte udvikling,” fortæller Steen Stavnsbo.

Før tiden som Teknik-rådmand i Aarhus var Steen bl.a. medlem af Teknisk Udvalg fra 2014-2017 og af Bæredygtighedsudvalget fra 2018-2021. I sit byrådsvirke gennem årene har Steen løbende beskæftiget sig med Kommunens ejerstrategi af Kredsløb, og derfor føler han sig helt på hjemmebane i sin nye rolle.

”Jeg har længe beskæftiget med forsyning og havde et tæt samarbejde med Kredsløb i min tidligere rolle. Nu glæder jeg mig til at komme endnu tættere på det konkrete arbejde og følge den spændende udvikling, selskabet er i fuld gang med,” siger han.

Nicolaj Bang, der overtog rådmandsposten fra Steen Stavnsbo tilbage i sommer, glæder sig til samarbejdet.

”Jeg er glad for, at Steen nu bliver en del af Kredsløbs bestyrelse. Han er en stor kapacitet inden for arbejdet med den grønne omstilling og har også erfaring fra internationale samarbejder. Jeg er derfor ikke i tvivl om, at han bliver en stor gevinst for Kredsløbs vigtige indsatser,” siger Nicolaj Bang.

Foruden sit politiske virke har Steen en lang karriere som topleder og bestyrelsesmedlem i både ind- og udland, hvor han bl.a. har beskæftiget sig med forretnings- og projektudvikling inden for vind og solenergi.

Dertil erfaring fra bestyrelser i offentligt-ejede virksomheder, fonde og kulturvirksomheder, der bl.a. tæller ARoS, Aarhus Letbane og FOF.

Steen Stavnsbo er uddannet Cand. Merc. fra Aarhus BSS og University of Sydney og har bestyrelsesuddannelser fra CBS og INSEAD.

Han indtrådte officielt i Kredsløbs bestyrelse 13. april 2023.